דסקטופ

א' 02 יול' 2023

מובייל

בחירות 2022 בפורטוגל תמונת מצב

תוכן עניינים

עם כניסת שנת 2022 והאתגרים בפניהם ניצבות מדינות אירופה, בפורטוגל מתכוננים לביצוע בחירות בסוף ינואר. בחירות שנקבעו לאחר שהפרלמנט במדינה דחה את התקציב שהוצע על ידי הממשלה שבראשה עומד אנטוניו לואיס סנטוס דה קושטה בסתיו האחרון.

עבור ישראלים רבים שזכו בשנים האחרונות באזרחות פורטוגלית, הבחירות במדינה הופכות עבור חלק ניכר מהם לרלוונטיות. לבטח עבור אלו שבחרו להעתיק את מקום מגוריהם למדינה לאחר שזכו לקבל את אותה אזרחות נכספת.

שיטת הבחירה במדינה

הפרלמנט בפורטוגל מורכב מלא פחות מ-230 חברים, כשכולם נבחרים על ידי קהל הבוחרים באמצעות רשימת מפלגות.

מדובר על שיטת בחירה תוך שימוש ברשימות סגורות המוכרות כ"שיטת ד'הונדט" (D'Hondt method). שיטה להקצאת מושבים בפרלמנט בין מדינות פדרליות או כל מערכות ייצוג אחרות באופן יחסי לגודלן. שיטה אשר הוצגה לראשונה על ידי תומאס ג'פרסון עוד ב-1972, בטרם הפך לנשיא ארה"ב, ושודרגה באופן עצמאי בשנת 1878 על ידי המתמטיקאי הבלגי ויקטור ד'הונדט ומכאן גם שמה כיום. 

כ-226 מתוך 230 חברי הפרלמנט נבחרים במחזות בחירה גאוגרפיים בהתאם ל-18 המחוזות בפורטוגל יחד עם האזורים האוטונומיים של האיים האזוריים ומדיירה. המחוז הקטן ביותר הוא Portalegre שלו יהיו שני חברי פרלמנט, כשהגדול ביותר הוא ליסבון המיוצג על ידי 48 חברי פרלמנט.

ומה לגבי ארבעת המושבים הנותרים? אלו נבחרים על ידי אזרחים פורטוגלים המתגוררים מחוץ למדינה, כששתי מושבים מייצגים אזרחים החיים באירופה ושני המושבים הנוספים את אלו החיים מחוץ לאירופה וביניהם, באופן טבעי, אותם ישראלים שזכו עד כה באזרחות פורטוגלית.

חשוב לציין כי למרות שיטת הבחירות המחוזית הנהוגה בפורטוגל, חברי הפרלמנט מחויבים מבחינת החוק בפורטוגל לייצג את כלל האינטרסים של המדינה ולא לפעול אך ורק בטובת בוחריהם מאותו מחוז. לצד זאת, שיטת ד'הונדט הנהוגה מובילה להטיה עבור המפלגות הגדולות במדינה, כשעל המפלגות הקטנות להתמקד ולשים יהבן על מחוזות הבחירה בערים הגדולות על מנת שיוכלו לזכות בכמות רחבה של מושבים בפרלמנט.

המפלגות והממשל במדינה

מאז הבחירות הדמוקרטיות שנערכו במדינה ב-1976, הייתה הפוליטיקה במדינה מורכבת ממערכת רב מפלגתית שכללה שתי מפלגות דומיננטיות. האחת, מפלגת מרכז-שמאל סוציאליסטית – מפלגת ה-PS והמפלגה השנייה – המפלגה הסוציאל דמוקרטית – מפלגת ה-PSD אשר נוסדה כסוציאל דמוקרטית וישבה עם מפלגת המרכז ימין – EPP

שתי המפלגות החזיקו ביניהם לאורך 30 השנים האחרונות בין 75% ל-95% מהמושבים בפרלמנט הפורטוגלי. 

לצד הדומיננטיות של שתי המפלגות המובילות, קיימות מספר מפלגות נוספות קטנות יותר. אלו כוללות את מפלגת ה-CDS-People’s השמרנית, הקואליציה המאוחדת הדמוקרטית (CDU) ואת גוש השמאל (BE) לה גישה קומוניסטית. 




בשנים האחרונות הצטרפו למרוץ לפרלמנט הפורטוגלי מספר מפלגות נוספות. אלו כוללות את מפלגת פעילי הסביבה "אנשים-חיות-טבע" (PAN), היוזמה הליברית (IL) ומפלגת הימין הקיצוני "צ'גה". מפלגות אלו זכו בבחירות האחרונות במושב אחד, כשהפעם הן פועלות ורואות עצמן כמי שיצליחו לזכות ביותר מושבים. 




בדומה למתנהל בצרפת, גם פורטוגל ישנו נשיא חזק הנבחר ישירות לצד ראש הממשלה והקבינט שלו. על אף שהנשיא ממנה, מבחינה רשמית, את ראש הממשלה, על ראש הממשלה לשמור על אמון האספה. 

נכון להיום, פורטוגל חווה מצב של "חיים משותפים". נשיא המדינה, מרסלו רבלו דה סוזה, הוא מטעם מפלגת ה-PSD בזמן שראש הממשלה, אנטוניו לואיס סנטוס דה קושטה, מגיע מהמפלגה היריבה. מדובר בשותפות שאין בה להיות דרמטית ומשפיעה ממש על ראש הממשלה וזאת למול העובדה כי סמכויות הביצוע של הנשיא במדינה מוגבלות במידה ניכרת למדיניות הגנה וחוץ. 

התחרות על הממשל במדינה פועל על פי שיטת שני הגושים. די דומה למה שמתרחש במדינות סקנדינביה. הממשלות האחרונות כללו קואליציה של מרכז-ימין, בין מפלגת ה-PSD למפלגת העם ואף קואליציה של ממשלות סוציאליסטיות חד מפלגתיות, בין אם רוב משלהן ובין אם כמיעוט ותמיכה מבחוץ של מפלגות שמאל. 

 

מה הצפי בבחירות הקרובות 2022 בפורטוגל ?

פורטוגל מסויגים לגבי הבחירות הקרובות, כשהמצב לא ברור מספיק ודי נזיל. הסקרים במדינה מנבאים מרוץ צמוד, כשהערכה היא ליצירת גוש סוציאליסטי עם מפלגות השמאל. ועדיין, ההערכה היא כי כל תוצאה תוביל לבניית ממשלה שיהיה מעניין לראות כיצד תורכב ותפעל. 

ראש הממשלה המכהן, אנטוניו לואיס סנטוס דה קושטה, מהווה את הבחירה הפופולרית ביותר להמשיך ולכהן כראש הממשלה. מנגד, מפלגה סוציאליסטית אחרת תדרוש, כפי הנראה, את תמיכת מפלגות השמאל כשאלו הסירו התמיכה בו, כאמור, באמצעות הסרת התמיכה מתקציב הקבינט מטעמו. 

ניצחון של מפלגת ה-PSD יוביל כמעט בוודאות מוחלטת ליצירת נוסחת שלטון חדשה. זאת גם בשל העובדה כי השותפים הקואליציוניים ההיסטוריים של ה-PSD, מפלגת העם, צפויים להשיג את התוצאה הגרועה ביותר זה שנים. 

הגברת כוחו של גוש הימין יצריך את מפלגת ה-PSD לפנות למפלגות הימין ובתוכן פנייה למפלגת היוזמה הליברלית ואף, בסיטואציה מסוימת, ליזום פנייה למפלגת הימין הקיצוני צ'גה. הגברת כוחן לא צפוי להוביל להדחת קושטה מכיסאו, אך בהחלט יש וכוחן יוביל את קושטה להיוותר כראש ממשלה כשכנפיו מקוצצות. 

עדכון יומי של הסקרים בפורטוגל לקראת הבחירות הקרובות >> אתר POLITICO




מיהו ראש הממשלה הנוכחי של פורטוגל?

António Luís Santos da Costa
António Luís Santos da Costa

ראש הממשלה הנוכחי של פורטוגל, ומי שאמור לעמוד בראשה של המדינה גם אחרי הבחירות הקרובות הוא, כאמור, אנטוניו לואיס סנטוס דה קושטה. קושטה מכהן כראש הממשלה במדינה מנובמבר 2015. 

בטרם קיבל לידיו לעמוד בראש הממשל, הספיק קושטה לכהן במספר תפקידים לאורך השנים, בין אם כשר לעניינים פרלמנטריים בסוף שנות ה-90, כשר המשפטים וכשר הפנים. ב-2014 נבחר קושטה למזכ"ל של המפלגה הסוציאליסטית בפורטוגל. 

קושטה נולד ב-1961 בליסבון, לאב סופר ממוצא פורטוגזי, צרפתי והודי ולאם עיתונאית ופעילה פמיניסטית. בשנות ה-80 התפנה קושטה הצעיר ללימודי משפטים, כשבאותו עשור גם החלה הקריירה הפוליטית שלו והוא נבחר להיות חלק ממועצת עיריית ליסבון. 




ב-2014 התפטר קושטה מתפקידו כראש העיר של ליסבון וזאת בכדי להתמקד ולפעול לקראת הבחירות הכלליות באוקטובר 2015 כשהוא התמודד לתפקיד ראש הממשלה. במסע הבחירות התחייב קושטה בפני קהל הבוחרים להקל על מדיניות הצנע שהייתה נהוגה באותה עת במדינה, לפעול למען הכנסות גבוהות יותר, לקצץ במיסים ולשלב בין גירעונות בתקציב תוך עמידה הקריטריונים להם היו מחויבים הפורטוגלים מול האיחוד האירופי. 




 

בבחירות של 2015 זכתה הקואליציה השמרנית, שהייתה בשלטון במדינה מ-2011, ב-38.6% מהקולות, כשהמפלגה הסוציאלית זכתה רק ב-32.3% מהקולות. פדרו פאסוש קואליו היה מי שנבחר שוב לראש הממשלה, אך לאחר מספר ימים נוצרה ברית בין קושטה למפלגות שמאל אחרות, בין היתר עם המפלגה הקומוניסטית ומפלגת הירוקים, כשאותה ברית יצרה לקושטה, שעמד בראשה, רוב בפרלמנט הפורטוגלי. משם נבחר קושטה, בסופו של דבר, לעמוד בראש הממשל על ידי הנשיא אניבל קבאקו סילבה ובסוף נובמבר 2015 מונה רשמית לראש ממשלת פורטוגל. 

 

מיהן הדמויות המרכזיות בבחירות 2022 בפורטוגל?

קושטה, על פי הערכות וסקרים בפורטוגל, אמור להיות זה שירכיב גם הפעם את הממשלה הבאה, כשמלאכת הרכבת הממשלה אמורה להיות לא פשוטה ומורכבת. עד כמה מורכבת? מספיק להכיר את שאר הדמויות המרכזיות במערכת הבחירות בכדי להבין כי גם בפורטוגל מדובר בפאזל לא פשוט להרכבה עד ליצירת לכדי תמונה שלמה, עד כמה שניתן, ומתפקדת. 




רואי ריו

רואי ריו מהווה את יריבו הפוליטי של קושטה ונמצא כעת במקום השני בסקרים בפורטוגל. ריו מגיע מהמפלגה הסוציאל דמוקרטית (PSD)

ריו כיהן במשך כ-12 שנים, מ-2001 ועד 2013, כראש העיר של פורטו. בחירתו לראשונה ב-2001 הייתה לאחר שהביס את פרננדו גומס. הקדנציה הראשונה של ריו כראש העיר נחשבה לקשה ומאתגרת ובה פעל באופן מעורב מידי במחוזות השונים שהיו תחת אחריותו.  ב-2018 נבחר ריו ליו"ר מפלגת ה-PSD והפך בהמשך למנהיג האופוזיציה. 

לאחר הבחירות ב-2015 חתמו ריו וקושטה על שיתוף פעולה בעבור רפורמה שנועדה להעניק סמכויות רבות יותר לעיריות. זאת לצד חתימה על הסכם אסטרטגי למשך 12 שנים אשר נועד להמשיך לעשות שימוש בקרנות האיחוד האירופי בעבור פיתוחה של פורטוגל. 

מפלגת ה-PSD, שבראשה עמד ריו, תמכה בעבר גם ברפורמות הנוגעות לדיני עבודה ואף הייתה בעד תיקון חוק האזרחות הפורטוגלי בכך שהאיצה את הממשלה להכניסו לתוקף.

 

אנדרה ונטורה

אנדרה ונטורה מגיע ממפלגת הימין הקיצוני – CH. ונטורה, לו רקע בתחום המשפט, נחשב לדמות שפרחה בשנים האחרונות בפוליטיקה המקומית בפורטוגל, כשלצד העובדה כי הוא נחשב ללאומן קיצוני בעיני מפלגות השמאל, קורא ונטורה לנקיטת פעולות שישיבו למדינה את עוצמתה הכלכלית. בין היתר, רואה ונטורה חשיבות במימוש רפורמות כלכליות שונות. אלו כוללות את הסדרת העבודה עבור קהילות נתמכות. 

עמדותיו הנוקשות והלאומניות של ונטורה הובילו, באופן טבעי, להשוואה המתבקשת שנערכה בינו לבין דונלד טראמפ. השוואה שממנה ונטורה לא התרגש באומרו כי הוא כבר התרגל אליה והיא איננה מדאיגה אותו, כשהוא מדגיש כי אלו "הרעיונות שאני מאמין בהם… בנוסף למאסר עולם וסירוס כימי, אני גם רוצה הפחתה בהגירה האסלאמית, במיוחד ממדינות הידועות בטרור".

 

עוד גורס ונטורה כי הומוסקסואלים בפורטוגלים צריכים לזכות בשוויון משפטי, כשמנגד זוגות חד מיניים יוכלו להיות מוכרים כזוגות אזרחיים מבלי היכולת להינשא. ונטורה הצהיר כי הוא מתנגד להפלות, תומך בהסדרה ולגליזציה של זנות וסמים קלים. 

מפלגתו של ונטורה הוקמה ב-2019 אך הפופולריות אותה צובר ונטורה גוברת עם הזמן. בתחילת 2021 התמודד ונטורה בבחירות לנשיאות המדינה והגיע למקום השלישי עם תמיכה של 11.9% מהקולות. 

נכון להיום מפלגתו של ונטורה נמצאת במקום השלישי בסקרים. 

 

קטרינה סוארס מרטינס

קטרינה סוארס מרטינס מגיעה ממפלגת השמאל BE. כניסתה לפוליטיקה בפורטוגל קרתה ב-2009 כשנבחרה לפרלמנט כנציגה הראשונה של המפלגה, כשהיא מכהנת כיו"ר המפלגה מ-2012. 

למרטינס תואר שלישי בבלשנות ולפני הקריירה הפוליטית עבדה בתחום התיאטרון. נכון להיום נמצאת מרטינס עם מפלגתה במקום השלישי בסקרים בצמוד למפלגתו של ונטורה. 

בעצרות ובראיונות שהעניקה מרטינס לקראת הבחירות הדגישה כי יש להילחם ב"כלכלה פריבילגית ואי שוויון" המכרסמים במדינה. זאת לצד בנייה של "מדינה הוגנת יותר. החל מגישה לשירותי בריאות, שכר, פנסיה וזכויות עובדים".

 

ג'או קוטרים דה פיגוריידו

ג'או קוטרים דה פיגוריידו מגיע מהמפלגה הליברית IL אשר נמצאת, נכון לעכשיו, במקום החמישי בסקרים בפורטוגל. בשנת 2019 היה דה פיגוריידו נציג המפלגה הראשון ממחוז ליסבון ובסוף אותה שנה נבחר ליו"ר המפלגה. 

ב-2015 נבחר דה פיגוריידו לסגן נשיא בוועדת התיירות האירופאית, זאת במקביל לתפקיד שהחזיק כיו"ר מועצת המנהלים במועצת התיירות של פורטוגל.

דה פיגוריידו, לו תואר בכלכלה במסגרת לימודיו בלונדון ותואר במנהל עסקים מלימודיו בליסבון, העביר ביקורת על פעילות הממשלה בכל הנוגע לאופן בו היא מנהלת את נושא הקורונה במדינה, באומרו כי ל"נשיא יש חילוקי דעות עם הממשלה לגבי הגישה למגיפה והדרמטיזציה המוגזמת הזו ונראה כי ממשלת PS רוצה לכפות את אותה תחושה – מי יודע, האם בעבור אינטרסים אלקטורליים? אבל בהחלט לרעת החיים החברתיים והכלכליים של כולנו".

 

פרנסיסקו רודריגס דוס סנטוס

פרנסיסקו רודריגס דוס סנטוס מגיע ממפלגת העם – ה-CDS. דוס סנטוס מהווה כוח צעיר בבחירות השנה ובגיל 34 הוא כבר נושא עימו תואר של עו"ד ופוליטיקאי. 

את הקריירה הפוליטית החל דוס סנטוס במפלגת "צעירי העם", שהיא הזרועה הצעירה ב"מפלגת העם". דוס סנטוס מציג עצמו כלפי קהל הבוחרים כ"קונסרבטיבי צעיר". ב-2018 עלה קרנו והוא נבחר על ידי המגזין "פרובס" להיות חלק מהרשימה היוקרתית של "30 הצעירים המבריקים, החדשניים והמשפיעים ביותר באירופה בתחום חוק ומדיניות". 

בבחירות אלו מפלגתו של דוס סנטוס נמצאת במרוץ של ראש בראש עם מפלגתו של ונטורה בהשגת כמה שיותר קולות. אמירותיו מכוונות לעבר עובדי הציבור בפורטוגל ובמיוחד לשיפור תנאיהם והעלאת קרנם של עובדי הביטחון במדינה. 

בהצהרה לעיתונות הפורטוגלית השבוע, לא הותיר דוס סנטוס ספק למול העובדה כי "מפלגות אחרות שהעתיקו חלקים מהמחויבות האלקטורלית של CDS והם חושבים שהם עכשיו הבעלים של דגלים שתמיד היו שייכים למפלגה שלנו. כל מי שחושב שהוא יכול לתמוך בהגנה על כוחות הביטחון על חשבון ה-CDS, טועה עמוקות".

 

אינס סואסה ריאל

אינס סואסה ריאל עומדת בראש מפלגת PAN. מפלגה, שנכון לסקרים האחרונים נמצאת במקום השביעי, שמה יהבה לקדם נושאים הנוגעים לרווחתם של בעלי החיים תוך שמירה על הטבע במדינה. לסואסה ריאל תואר ראשון במשפטים, כשלימודי התואר השני כללו לימודי זכויות אדם ובעלי חיים. 

את הקריירה הפוליטית החלה סואסה ריאל בתפקיד של יועצת משפטית בעיריית סינטרה ב-2006. בהמשך, שימשה סואסה ריאל כנציבת תלונות הציבור בעיריית ליסבון בנושא של בעלי חיים. ב-2017 נבחרה סואסה ריאל לאסיפה הכללית של ליסבון ולאחר שנתיים נבחרה לפרלמנט. בקיץ האחרון החלה לעמוד בראש המפלגה. 

סואסה ריאל הצהירה לקראת הבחירות הקרובות כי מפלגתה תסכים להצטרף לממשלה שתהיה "מחויבת יותר" לנושאים הרבים והחשובים של איכות הסביבה. הצהרה זו, מקווה סואסה ריאל יחד עם חברי מפלגתה, יחד עם קידום נושאי האקלים שקיבלו במה רחבה בכל העולם בתקופה האחרונה, יובילו את מפלגת PAN להיות חלק ממשלה שתוכל לקדם נושאים, רעיונות ומאבקים משמעותיים בכל הנוגע לאיכות הסביבה וזכויות בעלי חיים במדינה. 

 

חרונימו דה סואסה

חרונימו דה סואסה בן ה-74 הוא מהפוליטיקאים הוותיקים במדינה. דה סואסה מגיע מהמפלגה הקומוניסטית – ה-PCP שבה שימש כמזכיר כללי ב-2004, כשב-2006 היה מועמד לנשיאות המדינה. דה סואסה ומפלגתו זוכים בבחירות אלו לתמיכת מפלגת PAN. 

כמי שגדל למשפחת פועלים, החל דה סואסה את פעילותו הפוליטית עוד בשנות ה-60 בעיר הולדתו שבמחוז ליסבון, תוך השתלבותו בהתאחדויות הנוגעות למעמד הפועלים התרבותי בעיר. פעילותו כללה אף יצירת קשרים חשאיים וכבר אז היה נחשב לדמות מפתח בין הפועלים בעיר, בכך שהיה מהיחידים שידע לקרוא ובכך עיצב באותה עת את תפיסותיו גם באמצעות קריאת העיתון הקומוניסטי המחתרתי Avante! ("קדימה!"). 

דה סואסה, למוד המאבקים והקרבות, מחלים בימים אלו מניתוח חירום שעבר בעורק הצוואר. לצד החלמתו ממשיכים בכירי מפלגתו, ז'ואאו פריירה וז'ואאו אוליביירה, לפעול למען קידום פועלה של המפלגה, כשאליהם אמור דה סואסה להצטרף בימים הקרובים. 

היכן ניתן להצביע?

ישראלים להם אזרחות פורטוגלית וחיים בישראל יוכלו להצביע בשגרירות הפורטוגלית בתל אביב יפו (רחוב הארבעה 26, מגדל דרומי, קומה 26) או לבצע ההצבעה באמצעות הדואר. כל מי שמתכוון לקחת חלק בבחירות להודיע לשגרירות אודות אופן ההצבעה הנוח לו. 

על ישראלים רבים לקחת בחשבון כי בשל מגבלות הקורונה יש וייתכנו קשיים ביצירת קשר עם השגרירות. עבור מי שמעוניין לקחת חלק בבחירות חשוב למהר ולבדוק כיצד לבצע ההצבעה בפועל.  

הוראות לביצוע ההצבעה בבחירות ניתן לראות באתר השגרירות הפורטוגלית כאן




במידה ויש לכם עדויות ומידע לשתף אותנו בנושא אתם מוזמנים לשלוח אותו אלינו  למייל של המערכת:

[email protected]

אוהבים את פורטוגל ? שתפו בקליק

מאמרים נוספים

רוצים לדבר עם המומחים שלנו ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

דילוג לתוכן